En defenses, quantitat i tamany importa

Por Port Torredembarra / 11 de febrer de 2019
  •  La mida

En les defenses la mida sí que importa. Però quines dimensions hem d’escollir? Quan dubteu, trieu la més gran encara que amb certs límits, ja que després haureu de guardar-les en algun cofre de l’embarcació. Alguns vaixells de motor tenen instal·lades a ambdues amures unes graelles subjectes al balcó en què allotjar les defenses quan estan no estan sent utilitzades.

La taula següent és una guia útil

Eslora                       Defensa cilíndrica         Defensa esfèrica
Fins a 15 peus         7 centímetres                 No recomanada
Des de 16 a 20′      10 centímetres               20 centímetros
Des de 21 a 25′       12 centímetres              20 centímetros
Des de 26 a 30′      15 centímetres              30 centímetros
Des de 31 a 35′       15 centímetres              30 centímetros
Des de 36 a 40′     20 centímetres              40 centímetros
Des de 40 a 50′     25 centímetres              50 centímetros

  • La quantitat

El nombre de defenses que s’han de col·locar, independentment de l’eslora de l’embarcació, és un mínim de sis defenses i una setena de major diàmetre que la resta.

Farem servir, almenys, una defensa cada 2,5 metres, amb un mínim de 3 per banda.

  •  Col·locació

Si anem a lligar de costat a un moll, l’habitual és col·locar les defenses just per sobre de la línia de flotació sense que arribin a tocar l’aigua. L’alçada mitjana de la defensa ha de coincidir amb la part més amenaçadora del pantalà.

Si anem a abarloar el vaixell a un altre, la col·locació correcta de les defenses és encara més important ja que els danys poden ser més greus. Col·locarem les defenses a la zona més ampla de l’embarcació i a una alçada suficient per protegir les dues bordes.

Jornada de portes obertes a la seu de la recentment creada Associació Club de Mar Torredembarra

Por Port Torredembarra / 6 de febrer de 2019

El passat dia 2 de febrer es celebrà una jornada de portes obertes a la seu de la recentment creada Associació Club de Mar Torredembarra, situada a al nostre port.

La jornada es va iniciar a les 19h amb un tast vertical de vins de tres anyades del celler Tintoré de Vimbodí i Poblet.

Continuant amb la degustació de plats elaborats pels socis, en un ambient amigable i divertit. El Club de Mar Torredembarra, una associació sense ànim de lucre, ha estat creat recentment un grup d’amics del port per tal de difondre la cultura marinera, fomentant tot allò relacionat amb el mar i la gastronomia. Una entitat oberta a tots aqueslls que desitjin disposar d’un racó amb ambient nàutic on fomentar l’amistat.

Consells per millorar les defenses de les embarcacions

Por Port Torredembarra / 30 de gener de 2019

Després dels últims temporals hem detectat al port un bon nombre d’embarcacions que disposen de defenses en mal estat, insuficients, de dimensions incorrectes o mal col·locades, provocant desperfectes a les embarcacions veïnes o en la seva pròpia.

Especialment, a partir de la tardor, els vaixells que estan a la superfície es mouen molt més que la resta de l’any pel que a més de triar correctament les defenses és fonamental saber col·locar-les perquè siguin eficaços.

Les defenses són el para-xocs del vaixell i el seu bon estat i ús apropiat és tan important com efectuar una bona maniobra d’amarratge. Són els elements que protegiran el casc enfront de cops i rascades.

La seva funció és, per tant “defensar” el casc del vaixell de qualsevol cop que, segons la violència amb la qual es produeixi, pot arribar a provocar danys de diversa consideració.

Classes de defenses:

El material més habitual a la fabricació de les defenses és el PVC amb un matalàs interior d’aire per absorbir l’impacte. Aquest material garanteix una bona absorció dels xocs sempre que la pressió d’aire sigui l’adequada. També han de suportar els efectes del sol ja que amb el temps, el sol les anirà deteriorant.

Respecte al tipus de defenses que ens podem trobar podem parlar de:

  • Defenses cilíndriques:
    Són la solució més econòmica i senzilla d’instal·lar per protegir la majoria dels amarradors i quan el vaixell està en el moll o abarloat. Es poden col·locar verticalment o horitzontalment per protegir una major longitud. La seva longitud ha de ser igual a 2/3 de l’alçada de l’obra morta del seu vaixell.
  • Defenses planes:
    Són rígides i es fabriquen amb escuma de polietilè. S’usen quan l’espai entre dos vaixells és molt reduït. Tenen l’avantatge que ni rodolen ni s’aixequen. A més de protegir una àmplia superfície i no embrutar el casc. També es poden utilitzar per a embarcacions pneumàtiques ja que s’adapten molt bé a les seves formes.
  • Defenses de Proa:
    Són inflables i es fabriquen amb PVC. S’usen per a protegir la roda o part frontal ja que per la seva forma es col·loquen molt bé a la proa de l’embarcació.
  • Defenses de Popa:
    Són inflables i es fabriquen amb PVC. S’usen per protegir la zona posterior ja que per la seva forma es col·loquen molt bé a la popa de l’embarcació.
  • Defenses adaptables:
    Són inflables i es fabriquen amb PVC. Són un model de defensa més modern i amb múltiples funcions gràcies a la seva facilitat d’adaptació. Es poden utilitzar per protegir l’embarcació i per tapar les possibles zones de contacte del moll o pantalà.
  • Defenses d’esglaó:
    A més de protegir el costat de l’embarcació, també serveixen per facilitar l’embarcament des del pantalà.

Torna la Regata de Nadal a Port Torredembarra

Por Port Torredembarra / 23 de novembre de 2018

El proper dissabte 8 de desembre celebrarem la nostra tradicional Regata de Nadal. Els vaixells que participin en l’esdeveniment tindran amarradors gratuïts a Port Torredembarra des de dissabte 1 al diumenge 16 de desembre de 2018.

El 50% dels ingressos dels drets d’inscripció serà donat a Proactiva Open Arms és una organització no governamental i sense ànim de lucre la principal missió és rescatar del mar als refugiats que arriben a Europa fugint de conflictes bèl·lics, persecució o pobresa.

La jornada de regata es completarà amb el sopar de Nadal que celebrarem al restaurant La Quilla d’en Xavier en la qual podran participar tant els propis inscrits a la competició com els seus familiars i amics.

Després de sopar es repartiran tres premis entre els millors classificats. El primer rebrà una paleta de pernil ibèric; el segon, un xoriço ibèric i el tercer, un fuet ibèric.

Aprofitarem també per fer el lliurament de trofeus als tres primers classificats de cada classe de la Lliga de Creuers de Port Torredembarra.

Inscripcions i informació
Com en edicions anteriors, caldrà presentar a l’edifici de Capitania de Port Torredembarra el Formulari d’Inscripció (descarregar aquí).

A més, és possible consultar l’Anunci de Regata i el Menú de Nadal del sopar.

Recollida d’aliments
Com cada any ens sumem també a la campanya de recollida d’aliments de Càritas. Des del 26 de novembre fins al 31 de desembre disposem d’un punt de recollida a les oficines de Capitania a Port Torredembarra. Podeu col·laborar amb qualsevol tipus d’aliment no perible, així com productes de neteja personal com gel o xampú.

I Concurs de còctels del pantalà i Regata Nocturna

Por Port Torredembarra / 4 d'octubre de 2018

Aquest dissabte vam celebrar a Port Torredembarra nostra primera edició de la Regata Nocturna. Si vols conèixer tots els detalls, pots consultar-los descarregant el nostre annex. La regata inclourà un concurs de còctels que celebrarem el mateix dissabte a la terrassa al costat de Restaurant Lisa-Marc. A la nostra pàgina de Facebook ja t’hem donat alguna que una altra proposta pirata que et deixarà ‘grogui’.

Crònica de la Regata de Santa Tecla

Por Port Torredembarra / 27 de setembre de 2018

El passat cap de setmana 15 i 16 de setembre, es va celebrar en aigües de Tarragona, la tradicional Regata Sta Tecla. En aquesta ocasió, es disputava la Copa RANC (Reial Associació Nacional de Creuers) zona sud, dins de la mateixa regata i sobretot el desafiament que la flota de Port Torredembarra havia llançat a la flota de Tarragona. Deu embarcacions amb base a Port Torredembarra, es van desplaçar a Tarragona per l’esmentada regata.

Dissabte 15, amb 26 embarcacions a la línia de sortida, es va celebrar la primera prova. Un fresquet vent de llevant d’entre 10 i 13 nusos, que va arribar als 20, animà la competida navegació. En un recorregut costaner d’unes 8 milles, amb la flota dividida en dos grups i constants encreuaments de les embarcacions. Realment tot un espectacle. 

Al grup 1, els nostres representants van acabar en tercera i sisena posició i en en el grup 2 la flota va aconseguir un segon, tercer i quart lloc, el que suposava que la flota torrenca encapçalava el desafiament!

Diumenge 16, es va programar un triangle per a tots dos grups. Lamentablement, després de dues hores d’espera, el vent no va fer acte de presència i les proves es van donar per acabades, el que implicava que els resultats de la prova de dissabte eren definitius.

Port Torredembarra campió d’aquest primer desafiament

En la classificació final de la regata, el Grop III va quedar tercer del grup A. En el grup B, Eureka II acabà segon amb el Dignity tancant el podi.

Hem d’agrair a les embarcacions de Torredembarra que van participar, Ñeque com a capità de flota, Blue Hour, Dignity, Dori & Dorita, Eureka II, Grop III, Leo II, Neo Uno, Quimelu, Trapella, aquest últim va tenir una avaria amb el seu espinaker, que la solidaritat de la flota i el Port Esportiu de Tarragona, van ajudar a solucionar sense més conseqüències.

En el lliurament de premis, el capità de la flota torrenca, Ramón García (Ñeque) va rebre la placa reconeixedora del guanyador 2018 d’aquest desafiament. La placa quedarà en possessió de Port Torredembarra, que la posarà en joc el proper any. El C.N. Cambrils, va anunciar el seu interès en què sigui inclòs en el citat desafiament, els esperem l’any vinent!

Agrair també a RCNT, l’organització i l’ajuda prestada a tota la flota torrenca.

Consulta les classificacions de la prova a l’enllaç 1 i l’enllaç 2.

Totes les fotografies estan disponibles a la nostra pàgina de Facebook.

XXXVII Regata Santa Tecla Copa R.A.N.C. Catalunya Sud

Por Port Torredembarra / 13 de setembre de 2018

En el marc de la XXXVII Regata Santa Tecla Copa R.A.N.C. Catalunya Sud, que se celebrarà en aigües de Tarragona els dies 15 i 16 de setembre de 2018, organitzat pel REIAL CLUB NAUTIC DE TARRAGONA, la REAL ASSOCIACIÓ NACIONAL DE CREUERS i NAUTIC TARRAGONA, SA, amb la col·laboració de l’Associació de Amarristes del Nautic de Tarragona i el patrocini de l’Autoritat Portuària de Tarragona, i amb l’objectiu d’estimular l’esport de la vela en general i el nivell competitiu de la classe de creuers a la província de Tarragona, la flota de Port Torredembarra convida a la flota veïna del Reial Club Nàutic de Tarragona a participar en un nou repte que es materialitzarà en el i Desafiament Torredembarra-Tarragona, que tindrà lloc els dies 15 i 16 de setembre de 2018.

El Desafiament és una regata anual per equips en classe creuer el camp de regates serà la costa de la província de Tarragona.

El trofeu serà una safata que quedarà en possessió provisional del Port o Club guanyador de cada edició fins a l’altre se l’emporti guanyant la regata.

Per a més informació: Presentació, reglament i anunci de regata.

Bot i tonyina vermella, dues espècies protegides

Por Port Torredembarra / 10 de setembre de 2018

El Bot (Mola Mola) és un peix ossi que habita en aigües temperades arreu del món. La creença comuna és que els agrada prendre el sol a les superfícies. No obstant això, algunes investigacions revelen que aquests peixos neden a 100 o 200 metres de profunditat. Les temperatures de l’aigua oscil·len entre els 10 ° i 14 ° C, encara que passar molt de temps en aquest ambient podria causar confusió, desorientació i fins i tot la mort. Per tal raó, el peix lluna puja a la superfície a prendre sol amb la finalitat de fer, el que alguns biòlegs marins diuen, recàrrega tèrmica. Això els permet tornar a zones d’aigües més fredes. De vegades neden a zones poblades per petits peixos perquè aquests netegin la seva pell de paràsits.

L’aspecte del cos del peix lluna assembla una gran cap amb aletes. És pla, ovalat i bastant gran ja que arriba a mesurar fins a 3.3 metres de longitud. El pes màxim que la bàscula ha registrat és de 2,300 quilograms però en general el pes oscil·la entre 247 i 2,000 quilos.
Aquest peix és un dels més prolífics de tots els vertebrats: una femella pot produir uns 300 milions d’ous en cada fase reproductiva.

La captura accidental es considera l’amenaça més greu del peix lluna. Només a Sud-àfrica es calcula que en un sol any es van capturar 340.000 exemplars.
Està classificat com a vulnerable a l’extinció, que és la mateixa categoria en què es troben els óssos polars, els guepards i els pandes gegants.

Us volem recordar la prohibició de pescar aquesta espècie protegida i l’important paper que té en la gestió pesquera i el turisme.

D’una banda, el bot o peix lluna contribueix a evitar la proliferació de les meduses (formen part de la seva alimentació).

D’altra banda, el bot és un gran aliat dels pescadors, ja que les meduses, a més dels coneguts perjudicis que causen a l’estiu sobre el turisme de platja, s’alimenten de plàncton i també depreden ous, larves de peixos i alevins d’espècies d’interès pesquer que, una vegada assolides les mides comercials respectives de cada espècie, haurien de formar part de les captures dels pescadors. Com que les meduses consumeixen també l’aliment de preferència per a les larves de qualsevol espècie de peix, quan hi ha una gran proliferació de meduses en una zona del mar, disminueix o desapareix l’aliment dels peixos, circumstància que pot reduir molt les poblacions d’espècies pesqueres.

Us recordem també que està prohibida la pesca, la tinença a bord i el desembarcament d’exemplars de tonyina vermella (Thunnus thynnus) per a la modalitat de pesca esportiva i recreativa, aplicant importants sancions.

Els tonyines de l’Atlàntic es compten entre els animals més ràpids del planeta, i també entre els que s’estenen per una zona més àmplia. Aquest peix pot arribar a mesurar més de tres metres i a pesar fins a nou-cents quilos, i aconsegueix velocitats de més de seixanta-cinc quilòmetres per hora quan persegueix a les seves preses o quan és ell qui intenta evitar ser capturat. A més, es submergeix a profunditats superiors als nou-cents metres. Aquests animals migratoris arriben a creuar l’oceà Atlàntic, recorrent una distància de més de vuit mil quilòmetres, i no sabem com s’ho fan per tornar als mateixos punts un cop i un altre al llarg de tota la seva vida, que pot arribar a les quatre dècades.

La científica marina Molly Lutcavage, que ha dedicat els últims disset anys a estudiar aquesta espècie, assegura que la tonyina vermella té unes característiques físiques extraordinàries que li permeten aconseguir gestes com aquesta. El seu cos de línies aerodinàmiques està tan optimitzat per nedar que un grup de científics finançats per l’exèrcit nord-americà ha estudiat la tonyina vermella com a model per als torpedes de la marina. Les tonyines toleren canvis de temperatura enormes, des dels vint graus centígrads fins als vuit, el que els permet perseguir les seves preses fins a les profunditats, i compten amb un sentit de la vista sofisticat i altres sistemes sensorials que també funcionen en la freda foscor . L’explicació a les seves sorprenents habilitats en matèria de navegació segueix sent un misteri. Segons Lutcavage, podria ser que l’agut sentit de l’olfacte d’aquests tonyines els permeti crear una mena de mapa químic de l’oceà, però també és possible que naveguin guiant-se per les estrelles, o que siguin capaços de detectar el camp magnètic terrestre (els investigadors han descobert que una altra espècie de tonyina, el d’aleta groga o rabil, té magnetita al cervell, el que podria facilitar la navegació magnètica).

Travessia segon aniversari Costa Dorada Jet Club

Por Port Torredembarra / 27 de juliol de 2018

Port Torredembarra juntament amb Costa Daurada Jet Club organitzen la Travessia segon aniversari Costa Daurada Jet Club. Les inscripcions es duran a terme fins a les 18: 00h del dia 2 d’agost, a través del correu electrònic: costadoradajetclub@gmail.com adjuntant la documentació i el comprovant bancari de pagament.

Aquí pots descarregar tota la informació necessària i la declaració de sortida.

Crònica de la Travessia de la Roca Foradada

Por Port Torredembarra / 18 de juny de 2018

La IV Travessia de la Roca Foradada va ser un èxit. A això van contribuir al bon ambient, el bon temps i la destresa dels tripulants de les embarcacions que van participar en aquesta nova edició. Pel que fa a les classificacions del Grup ORC 123, l’embarcació ZENKIU, capitanejada per Albert Simó Bayona, va aconseguir la primera posició; li van seguir el neque, capitanejada per Ramón García i ANNA, capitanejada per Robert Lao. Pel que fa a la classificació del Grup ORC 4, l’embarcació LEO II, capitanejada per Leo Martínez Blanco va ser líder, mentre que el van seguir en segona i tercera posició (respectivament), l’embarcació EUREKA II, capitanejada per Eladio Vallina, i BLUESY2, capitanejada per Jesús Vidal García. 

Com en altres edicions, l’esdeveniment va començar amb el tradicional Concurs de Pintxos del Pantalà, on els tripulants del EUREKA II van aconseguir el triomf amb la seva proposta gastronòmica i en la qual tots van poder gaudir de les diferents propostes culinàries dels participants. Dissabte va començar assolellat i amb vent, perfecte per a una jornada de regates. La travessia va partir de Port Torredembarra cap a Vilanova. Ahir diumenge, ja amb menys vent, va ser el moment de realitzar la travessia inversa: de Vilanova cap a Port Torredembarra.

El lliurament de trofeus es va celebrar a La Quilla d’en Xavier, on tots vam poder gaudir d’un animat còctel. Tres dies apassionants en els quals els regatistes van tornar a ser els protagonistes, encara que sense oblidar a tot l’equip que els van fer possibles. Ja pots consultar totes les fotos a la nostra pàgina de Facebook.